Menu
Jsme na Facebooku

Energie při sportu

Proto, aby bylo možné dosáhnout maximálního fyzického výkonu, je třeba doplňovat i určité množství energie, především ve formě jednoduchých cukrů. Týká se to především dlouhodobých výkonů, tj. nad 90 min. nebo výkonů vysoce intenzivních.

Část energie je možné přijmout formou sportovního nápoje, který určité procento cukrů obsahuje a zbývající část zvolit z alternativních zdrojů. Je nutné ovšem důsledně kalkulovat s celkovým příjmem cukrů během jedné hodiny výkonu a s celkovým příjmem minerálů - energetické doplňky některých výrobců mohou být obohacovány minerálními směsmi, což může následně působit problém v kombinaci se sportovními nápoji.

Energetické gely
Koncentrovaná forma energie v gelové formě. Dominantním zdrojem energie jsou směsi jednoduchých cukrů, které mohou být obohaceny přídavky dalších látek zvyšujících energetickou hodnotu, např. BCAA, MCT apod. V zásadě lze gely rozdělit do dvou základních skupin:
Univerzální obsahující pouze směs jednoduchých cukrů, které je možné použít při jakémkoli typu sportovního výkonu.
Specializované obsahující kromě jednoduchých cukrů i určitý podíl bílkovin ve formě volných aminokyselin a tuků ve formě MCT (jediný tuk, který se dá přímo energeticky využít). Tyto gely mají vyšší energetickou hodnotu, ale tráví se pomaleji. Jsou proto vhodné spíše pro vytrvalostní, déle trvající typ zátěže.

Energetické roztoky
Vysoce koncentrované roztoky jednoduchých cukrů, především glukózy, sloužící k bezprostřední dodávce energie, především ve stavech energetických krizí nebo v situacích, kdy intenzita výkonu stoupá a konzumace ostatních energetických výrobků je nevhodná. Roztoky nejsou nijak zahušťovány, takže jejich využití je okamžité.

Energetické tyčinky
Protein-sacharidové tyčinky obsahující vysoký podíl sacharidů, snížený podíl bílkovin a snížené, technologicky nezbytně nutné, množství tuků. Při dlouhodobých vytrvalostních výkonech je možné používat koncepčně jednodušší tyčinky, jejichž základem jsou buď upravené cereálie, nebo mají podobné složení jako energetické tyčinky používané ve fitness branži.
Pro intenzivnější typ sportovní zátěže jsou vhodnější specializované tyčinky se sníženým podílem vlákniny, bílkovin i tuků (tyto tyčinky proto neobsahují polevy). Dominantním energetickým zdrojem v případě těchto tyčinek je směs jednoduchých sacharidů s menším podílem komplexních sacharidů.

Energetické tablety
Energetické cucavé tablety obsahující zvýšený podíl jednoduchých sacharidů. Slouží spíše jako doplněk předchozích energetických výrobků. Jejich výhodou je, v případě pozvolného rozpouštění v ústech, okamžité vstřebávání určitého množství glukózy do krve podjazykovým žilním plexem. Energetické tablety bývají obohaceny o přídavek funkčních látek (kreatin, kofein, BCAA, taurin).

Stimulace sportovního výkonu
Pro zlepšení energetického zásobení organismu z vlastních rezerv nebo pro psychické nabuzení organismu a mírné snížení prahu bolesti slouží skupina legálních stimulantů. Jejich používání je zcela specifické a nelze je užívat bez rozmyslu před jakýmkoli typem sportovního výkonu. Výrobky obsahující legální stimulanty lze rozdělit do dvou základních skupin:
- Jednoduché (obsahují především kofein a taurin) - jejich nástup efektu je poměrně rychlý a rychle dosahuje svého vrcholu. Jejich používání je vhodné především před kratším, rychlostním, silovým nebo rychlostně vytrvalostním výkonem v délce trvání do 40-60 min.
- Komplexní modulátory mozkové činnosti (kromě kofeinu a taurinu obsažených v menším obsahují i další moderní látky a bylinné extrakty) - jejich efektem je celkově zlepšené zásobení mozku energií a kyslíkem a zlepšený přenos nervových vzruchů. Výsledkem je zvýšená koncentrace, koordinace, schopnost vnímat a učit se. Oproti předchozí skupině stimulantů nemají tak rychlý nástup a vrchol účinku, ale jejich efekt přetrvává déle. Jejich použití je vhodné před sporty spíše technického charakteru, s požadavkem na koncentraci a koordinaci. Před výkony vytrvalostními (více než 60-90 min) je třeba zásadně zvážit užívání stimulantů, neboť při jejich užívání dochází ke zvýšené spotřebě cukrů - až o 30 %! Proto je vhodné a bezpečné jejich zařazení až do posledních fází dlouhodobého sportovního výkonu.

! Důležité je otestování jakéhokoli stimulantu tzv. nanečisto v průběhu tréninkového cyklu a neriskovat zařazením neznámého výrobku těsně před závodem!

! Pozor na přehřívání organismu při užívání stimulantů s vysokým obsahem kofeinu. Kofein má termogenní účinek a při vysokých teplotách může být jeho podávání ve velkých dávkách rizikové!

Vyhledávání
Kontakt

Mgr. Leona Meindlová
Seifertova 57, Jihlava 586 01
+420 565 551 111
+420 606 944 656
e-mail: leona@hubnuti4you.cz

Individuální jídelníček přesně na míru

edited by N.E.S.P.I.