Menu
Jsme na Facebooku

Chyby při hubnutí

1) Chyby ve stravování

Základním problémem bývá nadměrný příjem energie (v průměru nad 10 000 kJ) a nevhodný výběr potravin. Závislost na sladkém, chipsech a tučných uzeninách zbytečně zvyšuje energetickou zátěž našeho jídelníčku. Častá je i nesprávná skladba jídelníčku, kde převažují živočišné tuky a bílkoviny, a naopak zcela chybí zelenina, ryby a luštěniny. Další závažnou chybou je pak nevhodný režim - špatné rozložení jídla do celého dne. Lidé často vynechávají snídani, na oběd si skočí v polední pauze, jídlo do sebe „nahází" a pak největší nálož jídla přichází odpoledne po návratu z práce a večer. Takže usínají s plným žaludkem, ráno nemají hlad a celý kolotoč začíná znovu. Poslední chybou bývá nedostatečný pitný režim. Doporučené množství tekutin se pohybuje kolem dvou litrů denně, přičemž pití kávy se nezapočítává, ale naopak by po každém šálku měla následovat sklenice vody navíc k zabránění dehydratace. Lidé si také většinou neuvědomují, že slazené minerálky a limonády také dodávají energii. Dva litry slazené minerálky můžou mít stejnou energii jako menší tabulka čokolády.

2) Chyby v pohybových návycích

Nejhorší variantou je samozřejmě nulová pohybová aktivita. Málokdo si ale uvědomuje, že i když sám má pocit, že sportuje hodně, nemusí to pro něj být opravdu optimální. Někdy je pohyb nevhodný, nebo jeho intenzita nedostačující. Pokud někdo neumí správně plavat a přesto chodí dvakrát týdně do bazénu, kde plave stylem „paní radové" s hlavou nad vodou a s intenzitou 500 m za hodinu, troufám si tvrdit, že by byla rozhodně prospěšnější svižná hodinová procházka. Ať už s ohledem na trpící krční páteř, tak i s ohledem na energetický výdej při takovém plavání. Pohybovou aktivitu je dobré vybírat s ohledem na vlastní zdravotní stav, fyzickou kondici a možnosti, jaké ke sportování ve svém okolí mám.

3) Chyby v myšlení

Častým problémem při neúspěšných pokusech o hubnutí jsou nereálné cíle a tzv. černobílé myšlení. Předsevzetí typu „zhubnu za půl roku 20 kilo" nebo „už nikdy nebudu jíst čokoládu a chipsy" vás předem odsuzují k nezdaru. Pokud se někdo od počátku pustí do přísné diety a nadměrných dávek pohybu, skončí podobně. Přísný režim se nedá dlouho vydržet, pak následuje přejedení, výčitky svědomí, znechucení sebou samým a nakonec vzdání procesu hubnutí. Při nadměrném pohybu začne brzy protestovat celé tělo, a protože se výsledky nedostaví hned, začne dotyčný pochybovat o tom, jestli mu ta dřina za nějaké (ne)hubnutí vlastně stojí.

Při nereálných cílech jsme také nastaveni na tzv. negativní myšlení, které navodí okamžité zhoršení nálady při jakémkoli (i zdánlivém) neúspěchu nebo nedostatečně rychlém úspěchu. Pak se dotyčný pod vlivem vlastních černých myšlenek přestává kontrolovat a hledá útěchu v jídle.

Třetí chybou v myšlení mám na mysli zkreslené vnímání vlastního těla a negativní vztah k vlastnímu tělu. Vzhledem k rozšířenému ideálu společenské dokonalosti, kterým je štíhlost, vnímají obézní lidé svá těla jako ošklivá a směšná. Jsou sami sobě odporní, stydí se svléknout do plavek, stydí se jít cvičit... a čím déle trvá obezita, tím horší je vztah k vlastnímu tělu. Mají pocit, že když zhubnou deset kilo, budou pořád stejně tlustí. Přitom je pochopitelné, že třeba v padesáti letech ženy neváží stejně, jako když se vdávaly, a že i těch deset kilo je hodně znát. Nejen vizuálně, ale i pocitově. Zkuste si nandat do batohu deset litrů minerálek a půl dne s ním chodit. Pak si ho sundáte a opravdu se vám uleví. Když zhubnete pět, deset nebo patnáct kilo, vašemu tělu se také uleví, jenomže to bude postupně a vy to tak moc nepoznáte...

Vyhledávání
Kontakt

Mgr. Leona Meindlová
Seifertova 57, Jihlava 586 01
+420 565 551 111
+420 606 944 656
e-mail: leona@hubnuti4you.cz

Individuální jídelníček přesně na míru

edited by N.E.S.P.I.