Menu
Jsme na Facebooku

aktuality

Barevné potraviny při hubnutí | 20. 08. 2010

Zdravé hubnutí je vždy spojeno s konzumací zeleniny (300 až 450 gramů denně) a s příjmem ovoce v množství asi 150 až 200 gramů. Nejvíce zdraví prospěšné jsou pak ty více sytě barevné druhy. Na barevné jídlo se člověk více těší, je pro něj přitažlivější. Navíc má konzumace pestrobarevných rostlin a plodů pozitivní vliv na zdraví.

Rostliny ve svém těle syntetizují pigmenty, které jim dodávají typické zbarvení. Tato barviva jsou přírodními antioxidanty, které chrání lidský organismus před negativními účinky volných radikálů. Přitom platí, že antioxidační účinek se výrazně zvyšuje kombinací různých druhů antioxidantů. Uplatňuje se tedy synergický efekt.

Pro zneškodnění nebezpečných volných radikálů je výhodnější sníst po sto gramech rajčat, žluté papriky, okurku, mrkve než čtyři sta gramů jednoho druhu zeleniny. Stejná zásada platí také pro ovoce.

V příjmu zeleniny a ovoce by se nemělo zapomínat na červenou, žlutou, oranžovou, zelenou ani modrou barvu. Ty ovlivňují příjem antioxidantů, jako jsou beta-karoten (v těle se mění na vitamín A), vitamíny E, C, lykopen, lutein, zeaxantin a řada jiných fytochemikálií.

Ovoce a zelenina jsou zdrojem enzymů, které spolu se selenem a dalšími stopovými prvky ochraňují naše tělo před onemocněním srdce a cév, cukrovkou a závažnými karcinogenními chorobami.

Zelenina a ovoce by měly být v jídelníčku především v syrovém stavu, protože většina antioxidantů se teplem ničí. Na druhou stranu účinek některých karotenoidů se naopak tepelným zpracováním zvyšuje, proto je vhodné část zeleniny konzumovat i tepelně upravenou. Jde zejména o mrkev nebo rajčata. Lykopen obsažený v rajčatech má dokonce až pětinásobně větší využitelnost po tepelném zpracování.

 

...návrat zpět

Vyhledávání
Kontakt

Mgr. Leona Meindlová
Seifertova 57, Jihlava 586 01
+420 565 551 111
+420 606 944 656
e-mail: leona@hubnuti4you.cz

Individuální jídelníček přesně na míru

edited by N.E.S.P.I.