Menu
Jsme na Facebooku

aktuality

Vláknina - důležitá složka stravy | 03. 11. 2010

Poměrně nedávno se vláknina začala přidávat i do umělé výživy pro kojence. V tomto případě jde o tzv. prebiotikum nebo také prebiotickou vlákninu. Vědci totiž zjistili, že rozpustná vláknina příznivě působí na fungování trávicího traktu a složení střevní mikroflóry. Pro zdraví prospěšné probiotické bakterie je stejně důležitá jako živná půda pro rostliny.

Vláknina vytváří v tlustém střevě příznivé prostředí zejména pro bifidobakterie a částečně také laktobacily. Stimuluje jejich množení a aktivitu. Odborníci mluví o bifidogenním účinku. Jednoduše řečeno: zlepšuje stav střevní flóry a zefektivňuje obranu organismu proti přemnožení bakterií, které by nám mohly škodit.

Prebiotická vláknina neobsahuje žádné cenné látky, ale tím, že zlepšuje stav střevní mikroflóry, pomáhá zlepšit naše trávení. Fermentací, tedy kvašením této vlákniny, vznikají mastné kyseliny. Ty částečně vstřebáváme a částečně slouží jako potrava pro bakterie v trávicím traktu. Také příznivě ovlivňují pH ve střevě.

Jeho snížením, tedy zvýšením kyselosti, zlepšují rozpustnost některých minerálů, jejich biologickou dostupnost i absorbování. Typickým příkladem může být vápník a hořčík. Ty jsou důležité třeba pro stavbu kostí. Dostatek prebiotické vlákniny proto můžeme považovat za součást prevence proti osteoporóze.

Vláknina také snižuje vysoký cholesterol a krevní cukr. Je důležitou součástí obrany proti rakovině tlustého střeva. Optimalizací střevní mikroflóry se podílí i na lepší imunitě. Zvýšený počet bifidobakterií a jejich aktivita nedovolí škodlivým bakteriím, aby se přichytily na střevní sliznici. Podílí se také na aktivizaci imunitních buněk.

...návrat zpět

Vyhledávání
Kontakt

Mgr. Leona Meindlová
Seifertova 57, Jihlava 586 01
+420 565 551 111
+420 606 944 656
e-mail: leona@hubnuti4you.cz

Individuální jídelníček přesně na míru

edited by N.E.S.P.I.