Menu
Jsme na Facebooku

aktuality

Návalům a pocení při menopauze lze předejít zdravou stravou | 15. 11. 2010

Dietologové radí začít důkladnou revizí jídelníčku, což je prvním krokem k prevenci infarktu, mrtvice či řídnutí kostí. Kolem padesátky klesá hladina ženských hormonů, a tak ženy trápí návaly horka a nočního pocení.

Ženám se uleví, když se vyhnou některým druhům potravin a nápojů - z jídelníčku by v tomto životním období měla zmizet silně kořeněná jídla, je také lépe vyhnout se na čas kávě a alkoholu. Naproti tomu pokrmy obsahující isoflavony, rostlinné hormony, mohou příznaky menopauzy zmírnit. Jsou přítomné třeba v sójových výrobcích, ať už jde o maso, tofu nebo mléko.

Odborníci rovněž doporučují, aby ženy jedly hodně potravin s vyšším obsahem železa a vápníku - tři až čtyři porce mléčných výrobků denně zajistí dostatečný příjem vápníku. Ten lze přijímat i v podobě sardinek s kostmi, máku, sezamových semínkách či tahini. V menší míře i v brokolici a luštěninách. Ženy po padesátce by měly přijímat 1200 miligramů vápníku za den.

Někteří lékaři doporučují, aby ženy s úpravou jídelníčku začaly již po čtyřicátém roce věku, aby se organismus stihl na hormonální změny připravit. Pro zachování zdraví je důležité kontrolovat si také hladinu cholesterolu. I její malé snížení uleví od návalů horka a nočního pocení. Ženy by si měly hlídat váhu a omezit v jídelníčku tučné potraviny.

Důležitý je především správný výběr tuků - živočišné tuky jako máslo a sádlo zvyšují hladinu cholesterolu, a tím stoupá i riziko nemocnění srdce. Ženy po padesátce by měly z jídelníčku zcela vyřadit tučné maso, plnotučné mléko, zmrzliny a tučné sýry

Vysoký cholesterol u žen v přechodu často souvisí se změnou jídelníčku. Chuťové preference žen, a tedy i jídelníček, se začínají během období hormonálních výkyvů měnit k horšímu. Tento fakt je známý z období těhotenství, ale v období předcházejícím menopauzu si jej ženy většinou neuvědomují.

Omezení platí i pro cukr a sůl, protože nadbytek soli ve stravě zvyšuje krevní tlak. Naopak zeleniny a ovoce by ženy měly jíst co nejvíc, a pokud to tak dosud nebylo, po padesátce by se ovocné a zeleninové pokrmy měly stát pravidelnou součástí jejich jídelníčku. Obsahují zdraví prospěšnou vlákninu. Denně by žena měla sníst dvě až čtyři porce ovoce a tři až pět porcí zeleniny. Vláknina je také v celozrnném pečivu, obilovinách, těstovinách a rýži. Její denní příjem by měl činit nejméně 20 gramů.

Ženy v menopauze by neměly zapomínat ani na správný pitný režim. Obecné doporučení je vypít až dva litry tekutiny denně.

...návrat zpět

Vyhledávání
Kontakt

Mgr. Leona Meindlová
Seifertova 57, Jihlava 586 01
+420 565 551 111
+420 606 944 656
e-mail: leona@hubnuti4you.cz

Individuální jídelníček přesně na míru

edited by N.E.S.P.I.